4.7/5
Beoordeeld 4.7 gebaseerd op 1823 beoordelingen Ekomi

Blundstone in bloei

Eindelijk! Na een lange boottocht van 93 dagen vanuit Engeland bereiken John Blundstone en zijn zoons het vaste land. Een nieuw begin. Ze komen aan in de havenstad Hobart, de hoofdstad van het Australische eiland Tasmanië. Na een aantal jaar heeft de familie Blundstone alle hotspots van het eiland wel verkend en zijn ze helemaal geïntegreerd in de cultuur. John Blundstone kan niet stil blijven zitten en is het werk bij de lokale supermarkt zat. Voor hem is het tijd om iets te ondernemen.

De start van Blundstone

Zo begint John met het importeren van boots uit Engeland. De verkoop van deze boots loopt zo goed dat John besluit om zelf boots te maken van lokaal geproduceerd leer. Ook de boots die John maakt van het lokaal geproduceerde leer vliegen de deur uit. Zijn hobby begint een stuk serieuzer te worden. John’s hobby is zo’n succes dat hij in 1870 zijn eigen bedrijf genaamd Blundstone opstart. In het ultramoderne centrum van Hobart bouwt John zijn eigen schoenenfabriek. Deze schoenenfabriek kan 2000 paar boots en schoenen per week produceren.

Het omslagpunt

Een aantal jaar na het prettige leven in Australië slaat de sfeer om. Er zijn spanningen tussen verschillende landen over de hele wereld. Een vreselijke periode breekt aan. De Eerste Wereldoorlog. Gelukkig is er voor de Blundstones nog een lichtpuntje in deze oorlog om hun bedrijf enigszins overeind te kunnen houden. Blundstone wordt uitgekozen als één van de twintig fabrikanten die gecontracteerd worden om boots en schoenen te maken voor het Australische leger.

Overname Blundstone

Uiteindelijk gaat het toch niet zo goed met John’s bedrijf naar aanleiding van de oorlog. Om het bedrijf staande te houden en de verkoop van de boots met goede kwaliteit toch door te zetten, wordt Blundstone overgenomen door de Engelse familie Cuthbertson. De familie Cuthbertson heeft zelf al een leerlooierij in Hobart. Bij de overname van Blundstone, besluiten de Cuthbertsons om wel de naam Blundstone te behouden voor het bedrijf, omdat Blundstone wordt geassocieerd met kwaliteit en betrouwbaarheid.

Een aantal jaar later lopen de spanningen weer op tussen verschillende landen in de wereld, wat leidt tot de Tweede Wereldoorlog. Ook in deze wereldoorlog heeft Blundstone geluk en mogen zij een half miljoen boots produceren voor het Australische leger. Tijdens de oorlog zien de Amerikaanse soldaten de Blundstone boots bij de Australische soldaten. De Amerikanen zijn erg benieuwd naar deze boots en proberen met wisselend succes hun eigen laarzen te ruilen met de laarzen van de Australische soldaten.

Successen na de oorlog

Na de oorlog loopt Blundstone voorop met haar geavanceerde zooltechnologie, ontwerp en vindingrijkheid. Dit verspreid zich snel onder de potentiële klanten van het merk. Al snel komen er veel aanvragen binnen. Klanten willen op bestelling gemaakte boots die bestand zijn tegen de meest extreme omstandigheden. De fabriek wordt overspoeld met bestellingen.  Tegen het eind van de jaren ‘50 produceert Blundstone tot 200 paar boots per dag.

Prijswinnende #500 boots

In de jaren ’60 is Blundstone zelfs de grootste schoenenfabrikant in Tasmanië. Doordat het bedrijf zo goed loopt besluiten de Cuthbertsons om een nieuwe serie schoenen te lanceren. Zo wordt de serie #500 boots geboren. Dit zijn nog steeds de welbekende Chelsea-boots, maar dan met een zool die is ontworpen met nieuwe technologieën. De nieuwe serie Chelsea-boots werd fantastisch gevonden door arbeiders, avonturiers en creatievelingen. De #500 boots waren zelfs zo populair dat er wereldwijd meer dan 25 miljoen paar verkocht werden! De Australische overheid kreeg zelfs hoogte van de populariteit van de boots en ging met hun bedrijf CSIRO een partnerschap aan met Blundstone. Eind jaren zeventig werd de schoenenfabrikant Blundstone dan ook de gelukkige winnaar van de Australian Design Award.

De groei van het merk en blundstone in bloei

Na de vele successen die behaald werden na de oorlog, is het tijd om uit te bereiden. De huidige fabriek verhuist naar een ander dorp in Tasmanië en er wordt een nieuwe fabriek opgericht in Nieuw-Zeeland. Niet alleen de productiecapaciteit groeit, het productaanbod groeit mee. Er worden rubberlaarzen toegevoegd aan het assortiment en ze starten met een uitgebreide export naar Europa.

Samenwerkingen

Blundstone gaat een samenwerking aan met de Tap Dogs-productie van de Sydney Dance Company en breidt haar assortiment nog verder uit met laarzen voor kinderen, veiligheidsschoenen voor dames en een reeks veterschoenen. De productie van al deze nieuwe producten verloopt zo goed, dat er sinds halverwege de jaren 2000 jaarlijks wel een miljoen paar laarzen in de fabriek in Hobart worden geproduceerd.

Intussen blijft het bedrijf evolueren en worden er veranderingen aangebracht in de wereldwijde toeleveringsketen en de handelsovereenkomsten. Hiermee slaat Blundstone een nieuwe richting in. De productie van het leer breidt zich internationaal uit en de producten worden op zes locaties over de hele wereld geproduceerd. De internationale bekendheid blijft groeien. Om reclame te maken dragen de Australische atleten de thermische laarzen van Blundstone met trots tijdens de Olympische Winterspelen in 2014. Een jaar later wordt de Australian Design Award gewonnen met de #980 mining boot.

Tegenwoordig worden de Blundstone boots over de hele wereld gedragen en zijn geliefd bij jong en oud, voor werk en ontspanning. Tot op de dag van vandaag is Blundstone een trots familiebedrijf met het hoofdkantoor in Tasmanië.

Wil jij nog meer lezen over Blundstone? Lees dan de blog over Blundstone.